Rabu, 25 Mei 2016

TINGKATAN DZIKIR


TINGKATAN DZIKIR

Tingkatan pertama, Sebut..
Tingkatan ini orang  yang berdzikir hanya sebatas sebutan. Menyebut nama Allah berulang-ulang kali tetapi hanya lah sebatas sebutan saja.. layak nya burung beo. Kesadaran nya tiada rasa sambung kepada apa yang di sebut.

Tingkatan kedua, Memanggil..
Tingkatan ini ia memanggil nama Allah, agar kesadaran nya tersambung kepada Allah. Semangkin lama ia panggil, akan ada rasa conect/sambung kepada Allah yang dia panggil-panggil. Seperti kita memanggil anak kita, ketika memanggil pasti kesadaran kita kepada si anak. Tidak mungkin memanggil anak tetapi kesadaran kita ke istri. Jadi kesadaran itu tersambung.

Tingkatan ketiga, SADAR..
Tingkatan ini adalah tingkat penyaksian diri kepada Allah, LA ILAHA ILALLAH. Jika kita sudah saksikan Allah, ya sadari saja. Ngapain lagi di sebut-sebut atau di panggil?. Pada tingkatan ini tiada lagi kata-kata atau sebutan. Hanya lah aku yang SADAR menyaksikan ALLAH. jika anak saya sudah tepat hadir di hadapan saya. Ngapain lagi saya sebut-sebut atau panggil-pangil?. itu lah SADAR.. ini adalah tingkatan fana.. semuanya lebur, yang di lihat atau saksikan hanya lah ALLAH..

اِنَّمَا الْمُؤْمِنُوْنَ الَّذِيْنَ اِذَا ذُكِرَ اللّٰهُ وَجِلَتْ قُلُوْبُهُمْ وَاِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ اٰيٰتُهٗ زَادَتْهُمْ اِيْمَانًا وَّعَلٰى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُوْنَ  ۚ
Sesungguhnya orang-orang yang beriman adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gemetar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal, [QS. Al-Anfal: Ayat 2]

Mengapa orang yang beriman itu, begitu mendengar nama Allah langsung bergetar hati nya? Karna kesadaran nya tersambung kepada Allah. Ia menyaksikan Allah. Padahal ia tiada menyebut atau memanggil Allah?.

Jadi perbaiki lah dzikir kita.. dzikir sebenar itu ialah SADAR ALLAH, harus ada sambung kesadaran kepada ALLAH. bukan sekedar sebutan, bukan sekedar panggilan.. SADARI LAH ALLAH walau tanpa di sebut-sebut atau di panggil-panggil..


Tidak ada komentar:

Posting Komentar