Sabtu, 07 November 2015

ALLAH YG INGIN BUKTI.. ATAUKAH MANUSIA YG INGIN BUKTI?

Semakin beriman akan semakin di uji.. apa benar?
Mungkin kalimat ini membuat kita takut untuk beriman..! Takut menerima ujian yg lebih berat..
Ketika Kita mulai mendekat ke ALLAH,maka ALLAH memberi ujian. Sebahagian kita menganggap bahwa ALLAH ingin bukti atas keimanan kita..tetap kah kita beriman setelah ALLAH memberi ujian?
Sebahagian kita bertanya-tanya.. semakin mendekat ke ALLAH.. koq makin susah ya,ujian datang bertubi-tubi,masalah datang tiada habis nya?
Prasangka baik lah pada ALLAH..
Bukan ALLAH yg ingin bukti..! Ia maha tahu segalanya. ALLAH mengetahui isi hati kita!
Justru kita lah manusia yg ingin bukti dr ALLAH..!
ALLAH memberikan ujian2 hidup untuk mendidik,merahmati kita.
Beserta kesulitan ada kemudahan.. mengapa sulit dan mudah itu bercampur di waktu bersamaan?
Sulit itu di sisi kita yg menjalani nya.. tetapi sesungguhnya ALLAH memberi kemudahan dr sisi nya.
Di saat kita di uji.. kita takut,resah,mengeluh,berharap cemas..!
ALLAH mengajarkan, bergantunglah hanya pada ALLAH!
berharaplah hanya pada ALLAH!
Kuatkanlah iman kepada ALLAH!
Di saat kita kembali kepada ALLAH dengan ketidak berdayakan diri dan penuh harap.. di situ pula ALLAH memberi petunjuk,memberi pertolongan dan membimbing kita kepada kehendak2 nya. Sehingga kita sampai pada hikmah yg di tentukan nya! Setelah sampai.. setelah terbukti,baru lah kita yakin.. baru lah kita percaya.. iman kepada ALLAH akan semakin kuat!
Jadi.. semakin beriman,ujian semakin berat.. pertanda ALLAH membuktikan kuasa nya. ALLAH sedang membuktikan agar iman kita semakin kuat pada nya.
Beruntunglah kita2 yg di uji.. karna dengan ujian2 itu membuat IMAN kita lebih kuat dr sebelumnya. Dengan keimanan yg sudah ada.. kita tetap sabar dan berprasangka baik pada ALLAH dalam menghadapi segala ujian!
Kalau hidup ini mulus2 saja.. tenang2 saja.. seolah tiada ujian!
Kita harus bertanya pada diri sendiri.. sampai dimana kah iman kita..??? Mengapa ALLAH tidak menunjukan/membuktikan agar iman kita semakin kuat..?
Jangan2 ALLAH telah membiarkan saja kita dalam kesesatan.. sesuatu yg kita anggap baik,jangan2 itu ternyata salah di hadapan ALLAH!
hidup yg mulus tanpa ujian.. ingat..! Ujian bukan keburukan saja.. kebaikan,kesenangan dan kebahagiaan hidup juga ujian. adakah kita bersyukur,adakah kita beriman kepada ALLAH?
Semakin beriman akan semakin di uji..
Sesungguhnya, manusia lah yg perlu BUKTI.. agar bertambah keyakinan nya. Tanpa bukti,manusia akan sulit percaya/beriman bahwa pertolongan ALLAH itu ada!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar