Selasa, 18 April 2017

UDAH MEMINTA, TETAPI MENGELUH

UDAH MEMINTA, TETAPI MENGELUH

Banyak orang yang selalu mengeluh ketika pekerjaan nya semakin sibuk, tiada waktu untuk keluarga, bahkan tiada waktu untuk diri nya sendiri. selalu sibuk, kerja, kerja, dan kerja..

Dari segi materi, mungkin semua nya terpenuhi. tetapi dari Bathin, ada penolakan di dalam diri. "mengapa aku selalu sibuk, mengapa hidup ini hanya untuk kerja, mana normal hidup begini jika selalu sibuk terus begini?"

Akhirnya hilang lah ketenangan jiwa. Tiada bahagia..

Coba kita ingat-ingat lagi ke belakang.. pernah kah kita meminta kepada Allah? "Ya Allah, naik kan lah jabatan ku.. lancarkan rezeki ku. Aku kepengen kaya.."

Jika pernah meminta begitu, ya jangan mengeluh.. jika saat ini semakin sibuk tiada waktu. bukan kah itu permintaan kita sendiri?  sedangkan Allah saja menciptakan langit,bumi, dan segala isi nya ini dalam enam masa. Semua itu proses, tiada yang instan.

Jadi kesibukan itu ialah proses menuju kepada apa yang kita pinta kepada Allah. ya jangan mengeluh! nikmati saja proses nya.. karna itu permintaan kita sendiri..

Ada kerabat saya yang seperti itu, di berikan kesibukan selalu mengeluh. "Aku capek sibuk terus begini, seharus nya dengan umur ku yang telah renta ini aku ya tidak kerja lagi..!"

Akhirnya apa yang terjadi? Allah berikan beliau penyakit Store, lumpuh sebelah anggota badan. Akhirnya ya tidak kerja lagi, ya duduk-duduk saja di rumah. Bukan kah itu juga kemauan beliau, permintaan nya sendiri? setelah lumpuh, tentulah rasa susah itu lebih hebat lagi daripada di saat di berikan kesibukan.

Jadi, berhati-hati lah dalam meminta, syukuri saja proses Allah. jangan pernah mengeluh..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar