Kamis, 22 September 2016

AHLI DZIKIR

AHLI DZIKIR

yang di katakan ahli itu ialah orang-orang yang terlatih dan istiqomah. Ia melakukan sesuatu terus menerus sehingga menjadi terbiasa atau ahli.

Ahli maksiat.. berarti ia terus menerus melakukan maksiat.
Ahli karate.. berarti ia terus menerus berlatih karate sehingga menjadi Ahli.

Begitu pula lah Ahli dzikir, Ahli dzikir ialah orang yang terus menerus berdzikir kepada Allah sebanyak-banyak nya. Di kala duduk, berdiri, dan berbaring. Sehingga berdzikir itu bukan lagi menjadi suatu kewajiban/tugas bagi nya. Tetapi sudah terinstall pada jiwa.

Jiwa yang hidup, jiwa yang sadar, jiwa yang tersambung kepada Allah.. akan selalu di ilhamkan oleh Allah. Di kala duduk, berdiri, dan berbaring selalu menyaksikan Allah. Allah selalu hadir dalam hati nya. Di sanalah ruang antara hamba dan Allah.

Jika jiwa selalu menyadari Allah, ia selalu berkata-kata dan berkomunikasi dengan Allah, melalui perantara ilham-ilham nya. Maka si Ahli dzikir ini akan mengetahui dan mendapatkan ilmu dari sisiNYA..

mengapa kita di suruh bertanya kepada Ahli dzikir? Karna yang berilmu belum tentu kesadaran nya tersambung kepada Allah.

Tetapi Ahli dzikir.. ia mendapat ilmu dari sisi Allah, ia berilmu perantara kalam Allah melalui ilham-ilham nya. Walau ia tidak tahu, akan di beritahu Allah. Karna yang paling mengenal Allah ialah Ahli dzikir, dengan dzikir itulah ia selalu bersama Allah. Bercerita, bercengkrama, berkomunikasi dengan Allah. Sehingga ia terus menerus lah di ilhamkan Allah.

Semoga suatu saat kita juga bisa seperti itu, istiqomah lah berdzikir Nafas sebanyak-banyak nya di kala duduk, berdiri, dan berbaring. Seorang Ahli itu, karna ia terlatih dan melakukan nya terus menerus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar