Rabu, 24 Februari 2016

ZERO

Zero ialah posisi dimana telah terlepas nya ke'aku'an/ego diri..
Inilah jiwa/nafs yang SADAR/HIDUP,telah terpisah dari dorongan-dorongan jasad..

Diam dan bergerak nya bukan lagi kehendak diri nya tetapi mengikuti kehendak-kehendak ALLAH.. tiada lagi merasa memiliki..

Keakuan/EGO itu ialah apabila kita merasa memiliki..
-aku bisa/mampu..
-aku paling benar..
-aku pintar..
-aku berilmu..
-aku lebih baik.. dll
Sehingga semakin mengaku-aku.. akan membuat kita semakin sombong.. ini bukan prilaku zero..

zero ialah hilang nya rasa keakuan dan memiliki.. sehingga tiada lagi yang berani di banggakan atau di sombongkan.

Bahkan keinginan diri pun akan melebur, tiada lagi mengikuti nafsu.. tetapi mengikuti apa-apa yang di perintah kan ALLAH pada diri nya.

Mari kita istiqomah SADAR ALLAH.. ketika mencapai zero, jadi lah kita hamba yang berserah diri, tiada lagi mengaku-aku..
Hidup ku,mati ku,ibadah ku bukan lagi untuk diri ku.. aku hanyalah mengikuti perintah-perintah ALLAH (takwa)..











Tidak ada komentar:

Posting Komentar